Vitamine D, de nieuwe partydrug voor jong en oud

Vitamine D houd je vitaal, energiek en alert. Sporten, feesten, puzzelen en je kleinkinderen voorlezen. Het lukt allemaal beter als je voldoende vitamine D in je lijf hebt. Lees hoe je van het leven een feestje kunt maken met de juiste hoeveelheid vitamine D.

Vitamine D maak je zelf, maar niet altijd genoeg

Het leven is een feestje, mits je zelf de slingers ophangt. Zo werkt het ook met vitamine D. We maken deze vitamine zelf aan. In de huid, onder invloed van zonlicht. En dat gaat niet altijd vanzelf. In de winter lukt het sowieso minder goed en als je een donkere huid hebt of niet vaak buiten komt, maak je ook niet voldoende vitamine D aan.

Waar is vitamine D goed voor?

Vitamine D heb je nodig voor je calciumhuishouding en voor de opbouw van een gezond skelet. Het zorgt ervoor dat je lichaam de juiste stoffen voor stevige botten en tanden opneemt uit voeding. Dat heb je nodig voor stevige botten en tanden. Ook heeft vitamine D belangrijke invloed op de spierkracht en spierspanning door je hele lijf. Je merkt het niet meteen, maar een tekort aan vitamine D kan verband hebben met hart- en vaatziekten, diabetes, depressie, kanker, chronische pijn en darmziekten.

Deze signalen wijzen op een tekort aan vitamine D

Volwassenen en ouderen kunnen door een vitamine D-tekort last krijgen van botontkalking, osteoperose of spierzwakte.

Andere signalen zijn:

  • kinderen groeien niet goed
  • spierpijn of spierkrampen
  • minder energie, minder concentratie
  • vermoeidheid

Advies voor iedereen: slik bij

Voor iedereen geldt een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 10 microgram vitamine D. Mensen van 70 jaar en ouder moeten 20 microgram per dag binnenkrijgen. Dat lukt niet met voeding alleen.

Vitamine D is verkrijgbaar als druppel, capsule of pil. Je kan het kopen bij de apotheek of drogist. Wil je precies weten hoeveel je nodig hebt? Lees de gebruiksaanwijzing op het potje of vraag advies bij apotheek.

Wie hebben een grotere kans op een tekort?

Deze groepen hebben extra vitamine D nodig:

  • Kinderen tot vijf jaar.
  • Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven.
  • Iedereen vanaf 50 jaar.
  • Iedereen met een getinte of donkere huidskleur.
  • Mensen die weinig buiten of in de zon komen.

Wil je meer informatie over vitamines en voeding?

Kom naar Gezondheidshuis Barneveld. Of bekijk deze websites:

– Website Voedingscentrum: www.voedingscentrum.nl

– Website Informatiebureau Vitaminen: www.vitamine-info.nl

Terug naar het nieuwsoverzicht